FAQ I dette afsnit vil vi forsøge at besvare de oftest stillede spørgsmål
Keramisk coating
Keramisk beskyttende coating er den seneste udvikling inden for beskyttelsesløsninger til lak, glas, fælge og indvendige overflader, såsom tekstiler, vinyl og plastik. I modsætning til traditionelle voksarter eller lakforseglinger måles holdbarheden af en keramisk belægning i ÅR i stedet for uger eller måneder. En korrekt anvendt og hærdet keramisk belægning tilfører din bils lak en klar overflade med små nanopartikler, der effektivt udfylder lakkens porer og gør overfladen markant tykkere. Hvad kunden får er en ultra-holdbar, kemikalieresistent, hydrofob finish, der tåler vind, vejr og snavs. Den beskyttende belægning giver en tykkelse på 100 gange tykkere end carnauba voks eller klassisk lakforsegling. Det gør også at rengøring af dit køretøj vil være nemt, da inspekter, tjære, salt og skidt ikke gror fast i lakken.
Prisen for at påføre en keramisk coating på en bil afhænger af mange faktorer. For det første den kemiske sammensætning af belægningen – jo mere avanceret den er, jo mere holdbar dens sammensætning, og jo mere effektivt den beskytter lakken mod eksterne faktorer, jo højere er prisen. For det andet bilens størrelse – Hvis vi taler om en lille bybil, vil omkostningerne ved at påføre en keramisk belægning være meget lavere end i tilfældet med for eksempel SUV’er (på grund af mængden af produkt forbrug og arbejdstid). For det tredje tilstanden af den lak, hvorpå den keramiske coating skal påføres. Meget ofte, i brugte biler, er det nødvendigt at lakkorektion før påføring af den keramiske belægning, hvilket relativt påvirker prisen på hele servicen. Af denne grund anbefaler vi at påføre en keramisk belægning umiddelbart efter, at bilen forlader showroomet. På denne måde bliver lakbeskyttelsen mere holdbar og omkostningerne meget lavere.
Hvis en bil bliver passet godt på, vasket med Gtechniq shampoo og tilbehør, så når Crystal Serum Ultra nemt sin 9 års garanti.
Vi anbefaler, at du holder dig væk fra automatiske bilvaske, der stadig bruger slibende børster til at rengøre din bil. Disse slibende børster kan beskadige coating og din lak. Hvad værre er, nogle automatiske bilvaskeanlæg bruger skrappe kemikalier og urent udstyr. De skrappe kemikalier kan forringe levetiden af din coating.
Vask af en bil med keramisk coating adskiller sig ikke meget fra traditionel måde. Husk, at ved at passe ordentligt på din bils lak vil du få glæde af dens egenskaber og udseende i lang tid – det samme gælder for den keramiske belægning. Når du vasker din bil, er det værd at bruge dedikerede kosmetik med en neutral pH-værdi, som renser lakken og coating, renser dens porer og genopretter dens hydrofobe egenskaber. Til Gtechniq keramiske coating anbefaler vi at bruge kosmetik fra Gtechniq-linjen. Påfør først et lag aktivt skum og vent et stykke tid, indtil snavset er opløst. Skyl derefter skummet af og fortsæt til ordentlig vask. Det er bedst at bruge to-spand-metoden (en spand med vand og shampoo, den anden med varmt og rent vand til skylning). Til vask er det værd at bruge en speciel mikrofiber- eller uldhandske for at forhindre mikroridser på lakken. Ved manuel højtryksrenser er det nødvendigt at skylle alt snavs fra bilen meget grundigt og langsomt. Opmærksomhed! Vi fraråder på det kraftigste at bruge automatiske bilvask, da de kan beskadige og ridse lakken.
Keramisk belægning og stenslagsfolie er to helt forskellige produkter, som ikke kan sammenlignes. Gennem anvendelse af tilsvarende navne, som beskriver anvendelsen – lakbeskyttelse, beskyttelseslag – forveksles disse produkter ofte. Vi vil derfor fremhæve forskellen mellem produkterne.
Keramisk coating beskytter ikke bilens lak imod mekaniske skader, som f.eks. ridser, små parkeringsskader eller afskalninger som følge af stenslag under kørslen. Polyurethanfolie er det eneste materiale, hvis egenskaber absorberer slag, og derfor beskytter den bilens lak uanset udendørstemperaturen og mulige hændelser på vejen.
I modsætning til populær mening beskytter selv den bedste keramisk coating ikke mod mekanisk skade – et par mikrometer af det beskyttende lag har ingen chance i en kollision med selv en lille sten.
Fugleklatter er et ganske almindeligt problem. De er kendetegnet ved en meget ødelæggende effekt på bilens lak – især når de er på lakken i længere tid. Den keramiske belægning beskytter effektivt malingen mod de negative virkninger af fugleklatter, men hvis de efterlades på belægningen i længere tid, kan den blive hvid, hvilket heldigvis er nemt at fjerne. Fabriksklarlakken vil dog stadig være intakt.
Paint Protection Film (PPF)
PPF er en forkortelse for Paint Protection Film. PPF-folie er oftest en farveløs polyurethanfolie med selvregenererende egenskaber. Efter påføring danner den en næsten usynlig belægning med meget høj modstandsdygtighed over for slid, stenslag og kemikalier. Elementet beskyttet med PPF-folie er isoleret fra eventuelle negative eksterne forhold.
PPF-folier er udstyret med akryllim af høj kvalitet, der ikke reagerer med lak og som folien er helt gennemsigtig.
På markedet kan du også støde på begreberne:
stenslagsfolie, beskyttelsesfolie, beskyttelsesfilm, lakbeskyttelsesfolie, lakbeskyttelsesfilm
Stenslagsfolie er i øjeblikket, blandt alle muligheder tilgængelige på markedet, den bedste beskyttelse af lakken imod mekanisk beskadigelse.
Den beskytter karosseriets dele imod ridser, stenslag og også imod små parkeringsskader. Folien beskytter derudover lakken imod skadelig påvirkning fra miljøet, som f.eks. syreregn, aggressive kemiske stoffer, vejsalt og fugleklatter.
For at sikre bilen med beskyttelsesfolie, anvender vi færdige skabeloner. Skabelonerne kan anvendes på flere praktiske måder, startende fra installering på de mest udsatte dele af bilen, som f.eks. bag dørhåndtag, på bagagerumskanten, forlygterne og den forreste kofanger, og sidst til sikring af hele bilens overflade, hvilket giver den fuldstændig beskyttelse.
En skabelon/udskæring er et præcist udmålt stykke polyurethanfolie, udskåret med en professionel plotter, som er perfekt tilpasset en konkret bilmodel. En sådan skabelon skal kun monteres korrekt på lakken.
Anvendelse af skabeloner er en stor fordel, ikke kun for den professionelle foliemontør eller forhandler, men frem for alt for bilens ejer. Takket være den færdige udskæring af folien, har vi tilpasset foliens facon perfekt til den konkrete del på bilen. Dette forhindrer afmontering af karrosseriets elementer, og dermed disses eventuelle beskadigelse. Vi eliminerer risikoen for beskadigelse af lakken med kniv under monteringen, og det giver mulighed for en hurtigere montage af beskyttelsesfolien uden kvalitetstab.
Keramisk belægning og beskyttelsesfolie er to helt forskellige produkter, som ikke kan sammenlignes. Gennem anvendelse af tilsvarende navne, som beskriver anvendelsen – lakbeskyttelse, beskyttelseslag – forveksles disse produkter ofte. Vi vil derfor fremhæve forskellen mellem produkterne.
Keramisk coating beskytter ikke bilens lak imod mekaniske skader, som f.eks. ridser, små parkeringsskader eller afskalninger som følge af stenslag under kørslen. Polyurethanfolie er det eneste materiale, hvis egenskaber absorberer slag, og derfor beskytter den bilens lak uanset udendørstemperaturen og mulige hændelser på vejen.
Lakbeskyttelsesfilmen er stadig den bedste måde at beskytte lakken på dit køretøj på, som navnet antyder. Det fungerer som et selvhelbredende toplag, der beskytter dit køretøj mod motorvejsfarer, ridser og malingsafskrabninger forårsaget af et tilstødende køretøj, der åbner døren.
Vinylfolie er tyndere end PPF, så det beskytter ikke lakken mod en dyb ridse eller skrammer. Vinylfolier kan dog beskytte dine køretøjer mod mindre stenslag, fugleklatter og de negative virkninger af UV-lys.
For at sige det enkelt er PPF perfekt, hvis du leder efter omfattende beskyttelse.